Je hebt zin in de verbouw. Eindelijk die uitbouw, opbouw of man-cave achter in de tuin. De aannemer is een geschikte kerel en jullie komen tot een mondelinge overeenkomst.
‘Zo maar doen dan?’
‘Prima. Maar we gaan wel even een contract opstellen met de door ons samen gemaakte afspraken.’
‘Maar we hebben toch een mondelinge afspraak nu?’
‘Klopt helemaal.’ Toch wil ik graag dat we allebei even een handtekening zetten.’
Om veel ellende achteraf te voorkomen sluit je beter een schriftelijke overeenkomst met daarin de door beide partijen gemaakte afspraken. Dit kan heel wat juridische uurtjes en steeds hoger wordende kosten schelen. Want als je moet kiezen tussen een zondag in de tuin ontspannen wat lezen, tuinieren en barbecueën of een boekwerk kleine lettertjes doorspitten? Juist. Daarom.
Waar moet je eigenlijk op letten wanneer je een contract met een aannemer afsluit?
Ten eerste: laat alle mondelinge afspraken bevestigen in het contract, zodat het zwart op wit staat. Waarom? Omdat mondelinge afspraken die niet worden nagekomen of niet eens worden uitgevoerd, veel moeilijker te bewijzen zijn achteraf. Mocht het zover komen dat je naar een rechter wilt stappen omdat de aannemer verzaakt heeft, dan is het zijn woord tegen het jouwe. En jij moet bewijzen dat hij het verkeerd heeft gedaan. Hij kan doodleuk zeggen dat jullie helemaal geen afspraak hebben gemaakt, of dat hij het anders heeft geïnterpreteerd. Hopelijk heb je dan nog wat mailtjes of sms’jes waarmee je misschien nog een kleine kans maakt om iets te bewijzen. Vaak is dit niet toereikend genoeg. Daarom is het veel handiger om vooraf alle afspraken vast te leggen.
Wat zet je dan allemaal in zo’n schriftelijke overeenkomst?
Zet in het contract de precieze datum waarop de werkzaamheden gaan beginnen en wanneer ze eindigen: prik samen een uiterlijke datum. Hiermee wordt het minste risico gelopen en is er geen discussie mogelijk. Wordt deze datum overschreden, dan ontvangt de opdrachtgever voor elke dag dat de aannemer te laat oplevert een in de overeenkomst vastgesteld bedrag. De aannemer wordt in gebreke gesteld middels een aangetekende brief.
De reden hiervoor is, dat er flinke financiële consequenties kunnen volgen wanneer de aannemer nog niet klaar is op de door jullie afgesproken datum. Denk aan het langer moeten huren van woonruimte terwijl de nieuwe huur- of koopdatum al ingaat, dus dubbele woonlasten. Of het afzeggen of moeten verschuiven van afspraken met andere partijen (schilders, vloerleggers, stukadoors, keukenbouwers).
Als er een afspraak is gemaakt om in termijnen te betalen, zorg er dan voor dat de betalingen evenredig lopen met de gedane werkzaamheden. Mocht de aannemer failliet gaan, dan heb je dit nog in het depot. Waarschijnlijk ben je hiervoor verzekerd, maar kan het lang duren voordat je je geld terug ziet. Spreek dus een vaste prijs af met de aannemer.
Goedkopere materialen gebruikt dan afgesproken? No way!
Beschrijf ook precies welke materialen er gebruikt worden bij alles wat vervangen of vernieuwd wordt. Wanneer er achteraf wordt ontdekt dat er heel andere (lees: goedkopere) materialen zijn gebruikt, dan is dit in elk geval te verhalen middels het contract.
Net als de werkzaamheden. Laat minutieus vastleggen wat er gedaan wordt. Laat zo min mogelijk ruimte over voor discussie.
Let hierbij op dingen waar je totaal niet bij stil staat als klant zijnde, bijvoorbeeld de parkeerkosten van de mensen die bij jou aan het werk zijn. Dit kan enorm oplopen tot tientjes per dag. Je zal maar in de binnenstad van Amsterdam wonen en je verbouwing duurt een half jaartje…
Totaal geen zin om je hiermee bezig te houden? Laat het dan door BBAN verzorgen.
Laat je BBAN de bouwbegeleiding doen, dan zit je veilig. BBAN heeft een coördinerende rol in het geheel en zorgt voor een overkoepelende CAR-verzekering (Construction Allrisk) voor hun klant en diens (neven)aannemers. Deze verzekering dekt de schade die wordt veroorzaakt door bouw- en verbouwwerkzaamheden. Het risico van bouwwerkzaamheden wordt namelijk niet door de opstal- of aansprakelijkheids-verzekering gedekt.
Beschermd zijn hiermee bijvoorbeeld: schade aan het werk zelf en schade aan eigendommen van zowel opdrachtgever als derden. Ook bij schade die ontstaan is door menselijke fouten, ontwerp-, materiaal- en constructiefouten.
Kortom: vertrouw de aannemer op zijn blauwe ogen, maar druk hem wel even een contract onder de neus met de door jullie gemaakte afspraken. Voor zijn handtekening.
BBAN maakt de stukken, tekeningen, berekeningen en de technische omschrijving op en contracteren daarmee de aannemers. De offerte en de Algemene Voorwaarden vallen dus onder de paraplu van BBAN die hierin een coördinerende rol heeft. Het contract is tussen de klant en de aannemer.
Waarom én een contract, én Algemene Voorwaarden? Is dit niet dubbel?
Nee, want de Algemene Voorwaarden zijn afspraken die naast de hoofdafspraken die in de overeenkomst zijn gezet, gelden. De afspraken in de door beide partijen gemaakte overeenkomst, de rechten en plichten (kernbedingen) zijn het belangrijkst. Daarna volgen de algemene voorwaarden (overige bedingen). Dit zijn vaak gedetailleerde uitwerkingen van de gemaakte hoofdafspraken in de overeenkomst. Alle hoofdzaken moeten dus in de overeenkomst worden geregeld, maar de nevenafspraken kunnen in Algemene Voorwaarden worden bevestigd, die wel weer een onderdeel zijn van de overeenkomst.
Als laatste tip: neem een aannemer in de arm die aanbevolen is door anderen. Laat je goed voorlichten, voel of het goed klikt. Een verbouwing is een stressvolle, intensieve periode. Het is zaak om zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat de verbouwing een feestje wordt. En je niet nadat alles klaar is, je nog jaren moet procederen. In plaats van genieten.
Toch liever meer informatie? Neem dan contact met ons op.